صنعت سیم و کابل کشور پتانسیل بالایی برای جهانی شدن دارد

مدیرعامل صنایع کابل سیمین درخش اصفهان:

صنعت سیم و کابل کشور پتانسیل بالایی برای جهانی شدن دارد

مدیرعامل صنایع کابل سیمین درخش اصفهان گفت: صنعت سیم و کابل کشور دارای پتانسیل‌های بالایی است، در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه از داشتن این صنعت محروم هستند و بازارهای هدفی خوبی برای ایران محسوب می‌شوند؛ اما متاسفانه در این خصوص، هیچ حمایتی از تولیدکنندگان داخلی نمی‌شود.

علیرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه تولیدی سیمین درخش اصفهان به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع سیم و کابل‌های فشار ضعیف و متوسط از سال 1394 فعالیت دارد. مواد اولیه در صنعت سیم و کابل به دو بخش هادی‌ها و عایق‌ها تقسیم می‌شود. قسمت هادی‌ها نیز خود شامل دو بخش مسی و آلومینیومی است که خوشبختانه هر دو فلز در کشور تولید می‌شود و در حوزه تولید مس جزو کشورهای مطرح در دنیا محسوب می‌شویم. در نتیجه، در تامین هادی‌ها مشکل خاصی نداریم و مفتول هشت میلی‌متر مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می‌کنیم؛ اما گاهی مواقع به دلیل تمام شدن عرضه در این تالار مجبور به خرید از بازار آزاد می‌شویم. عایق‌ها نیز شامل PVC یا پلی‌وینیل کلراید هستند که در این بخش نیز تولیدکنندگان داخلی فعالیت دارند و توانسته‌اند در تولید این نوع مواد نیز در میان کشورهای خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: در تهیه مواد اولیه اصلی کمبودی نداریم و از نمونه‌های با کیفیت داخلی استفاده می‌کنیم اما در تامین برخی از مکمل‌ها که در صنعت سیم و کابل و مس کاربردی هستند، با چالش مواجه هستیم و این موضع باعث نمی‌شود که به دلیل نیاز به این قطعات، فعالیت تولید ما متوقف شود بلکه جهت رفع نیاز پا به عرصه خودکفایی می‌گذاریم. ازجمله مکمل‌هایی که در این صنعت همچنان به سایر کشورها وابسته بودیم، روغن DOP است که در سال‌های گذشته  از طریق واردات تامین می‌شد اما اکنون خوشبختانه توسط برخی کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود. قابل ذکر است که روغن DOP یکی از رزین‌های تشکیل دهنده روکش سیم و کابل است که در صنعت گرانول‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر سیم و کابل در صنعت لاستیک‌سازی و موارد مشابه نیز کاربرد دارد. این روغن پیش‌تر از کشورهای کره‌جنوبی و هند وارد می‌شد و اکنون تا حدودی کمبود آن در کشور جبران شده است.

نوع تکنولوژی در ساخت سیم و کابل‌های ویژه اهمیت بالایی دارد

مدیرعامل صنایع کابل سیمین درخش اصفهان تصریح کرد: برای تولید انواع سیم و کابل شرایط مختلفی دخیل بوده، به ویژه برای ساخت سیم و کابل‌های مخابراتی، کابل‌های نوری، فشار قوی و فوق فشار قوی، کابل‌های دریایی، کابل‌های که در صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، نوع تکنولوژی بسیار مطرح است و به مدرن‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات نیاز دارند چراکه این نوع سیم و کابل‌ها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این بخش از تولید در حوزه تحقیقاتی قرار می‌گیرد و اکنون از نظر تبادل دانش و فناوری با دنیا در مضیقه هستیم. در مقوله سیم و کابل‌های فشار ضعیف تولیدکننده‌های مطرحی مشغول به فعالیت هستند و تا حدودی توانسته‌اند در دنیا شناخته شوند. علاوه بر تکنولوژی مواد اولیه نقش اساسی در ارتقای کیفیت سیم و کابل دارد در کنار این دو مولفه توانایی، آگاهی، تجربه و پتانسیل تولید یک تولیدکننده نیز در ساخت و ارائه یک محصول مرغوب موثر است.

صادقی ادامه داد: در بسیاری از موارد توانایی، دانش، مواد اولیه و تجهیزات به طور کامل در اختیار است، اما تعصب و عرق ملی لازم جهت تولید محصول وجود ندارد و برخی از تولیدکنندگان منافع شخصی و درآمدزایی را در الویت قرار می‌دهند و به جای استفاده از مواد اولیه خالص و عرضه محصول با کیفیت، با به کارگیری ناخالصی و یا کاهش سطح مقطع در انواع سیم‌ها به اصطلاح کم‌فروشی کرده و حق مصرف‌کنندگان را نیز ضایع می‌کنند. این موضوع و استفاده از سیم و کابل‌های تقلبی در دراز مدت خساراتی را به دنبال دارد، البته تولید این نوع محصول سازندگان خاص خود را دارد که به تولیدکنندگان زیرزمینی شهرت دارند. صنعت سیم و کابل دومین صنعت بعد مواد غذایی بوده که استانداردهای جهانی برای این محصول نیز تعیین شده است و تمام کارخانه‌های مطرح دنیا از این استانداردها تبعیت می‌کنند و چون زیرمجموعه‌های اداره استاندارد به طور دائم به کارخانه‌های سیم و کابل سرکشی می‌کنند برندهای مطرح قوانین را رعایت می‌کنند، اما چون این صنعت سوددهی بالایی دارد برخی تولیدی‌ها به دور از چشم اداره استاندارد و مشابه‌سازی سیم و کابل‌های معروف محصول خود را در بازار عرضه می‌کنند.

تقاضا برای سیم و کابل همیشه وجود دارد

مدیرعامل صنایع کابل سیمین درخش اصفهان عنوان کرد: صنعت سیم و کابل همان‌طور که از اسمش پیدا است ارتباط تنگانگی با صنعت برق دارد و عمده مصرف‌کنندگان این محصولات سیم و کابلی، ساختمان‌سازها‌ و انبوه‌سازان هستند و شهرداری‌ها، راه‌سازی‌ها، اداره‌های برق منطقه‌ای، کارخانه تولیدکننده انواع دستگاه و ماشین‌آلات و هر آنچه را که با برق سر و کار دارد به سیم و کابل نیاز دارند. با توجه به رکود بازار در دو سال اخیر خوشبختانه ما در فروش محصولات دچار مشکل نشدیم، روند کاری راه‌سازی و ساختمان‌سازی در کشور متوقف نمی‌شود و ما نیز همواره به تولید ادامه خواهیم داد. علاوه بر بازار داخلی، توانستیم بازار کشورهای افغانستان و عراق را توسط نماینده و واسطه پوشش دهیم.

نوسانات قیمتی، آفت صنعت سیم و کابل است

صادقی در رابطه با مشکلات صنعت سیم و کابل، توضیح داد: اصلی‌ترین مشکل این صنعت عدم ثبات قیمت است و هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند قیمتی را به طور قطعی تعیین و تثبیت کند. قیمت مس در ایران متاثر از نرخ ارز و قیمت جهانی مس در بورس لندن بوده و تغییر در هر کدام موجب نوسان قیمت داخلی مس می‌شود و در واقع قیمت‌گذاری در کشور غیر ممکن است. مشکل دوم به عرضه مواد اولیه در بورس کالا مربوط می‌شود به طوری که اغلب تولیدکنندگان سیم و کابل به دلیل مسائل مالیاتی و اینکه حداقل خرید از بورس کالا 20 تن است قادر به تهیه مواد مورد نیاز خود از این تالار نیستند، این موضوع باعث گرم شدن بازار آزاد مواد اولیه شده که تفاوت قیمت مس در بازار آزاد و تالار بورس نیز موجب افزایش قیمت می‌شود. علاوه بر عوامل ذکر شده، تولیدکنندگان گرانول و PVC تعیین‌کننده قیمت این نوع مواد هستند و هیچ نوع نظارتی بر این قیمت‌گذاری‌ها صورت نمی‌گیرد. به طور کلی تمام تولیدکنندگان کشور با مشکل جهش و نوسان قیمت‌ها مواجه هستند.

تولید کمتر از ظرفیت اسمی

مدیرعامل صنایع کابل سیمین درخش اصفهان مطرح کرد: ظرفیت تولید اغلب کارخانه‌ها به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی کشور، همچنین کاهش تقاضا و افت میزان صادرات، به شدت کاهش یافته است و ظرفیت تولید واقعی ما در شرایط کنونی 40 تن در ماه برآورد می‌شود. ظرفیت اسمی قابل افزایش بوده و هر کارخانه می‌تواند با افزودن شیف کاری و سرمایه در گردش آن را تا چند برابر افزایش دهد و اغلب تولیدکنندگان همچون ما با کمبود سرمایه مواجه هستند، در نتیجه، با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. اکنون با شیوع ویروس کرونا قیمت اولیه به شدت افت یافته است و با کاهش شدید تقاضا مواجه شدیم و منتظر رفع این شرایط هستیم که مجددا میزان تقاضا افزایش یابد. همچنین هزینه‌های جانبی روزانه و هزینه‌های جاری افزایش یافته است و قیمت‌ها در رقابت با هزینه‌ها هستند و معمولا قیمت از هزینه جا می‌ماند. در نتیجه، کارخانه‌ها با کمترین سود ممکن چرخه تولید را فعال نگه داشته‌اند که این میزان سود می‌تواند بین 6 الی 7 درصد باشد.

ممنوعیت صادرات، بازار داخلی را اشباع کرده است

صادقی اظهار کرد: اگر مجموعه‌ای به صورت فشرده و حداکثر نیرو و شیفت کاری تولید کند، قطعا چشم‌انداز روشنی پیش رو خواهد داشت، در غیر این صورت و با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، فعالیت تولیدی دشوار خواهد بود. اگر دروازه‌های ورود و خروج کشور جهت صادرات باز شود، محصولات کارخانه‌های بزرگ و مطرح وارد بازارهای خارجی شده و فضا برای تولیدی‌های کوچک در کشور بهتر می‌شود و صنایع کوچک می‌توانند پاسخ‌گوی مشتریان داخلی باشند؛ اما چون با ممنوعیت صادرات و واردات مواجه هستیم، محصول تمام تولیدکنندگان در بازار ایران عرضه می‌شود در نتیجه میزان عرضه فراتر از تقاضا می‌رود و رقابت در چنین شرایطی بسیار دشوار است.

وی در پایان یادآور شد: صنعت سیم و کابل کشور دارای پتانسیل‌های بالایی بوده و محصولات آن در دنیا دارای تنوعی زیادی است که تکنولوژی تولید اغلب آن‌ها را در کشور داریم اما در تامین برخی مواد و قطعات مانند قطعات الکترونیکی و شارژرهای ساده 12 ولتی به سایر کشورها وابسته هستیم. سیم و کابل در سطح فشار قوی و فوق قوی همچنان از طریق واردات به سختی تامین می‌شود که در صورت حل شدن بسیاری مسائل مالی و سیاسی کشور می‌توان موارد نام برده را به مرحله بومی‌سازی برسانیم و در این زمینه‌ها نیز در سطح خاورمیانه و آسیا مطرح شویم. بسیاری از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، سوریه از صنعت سیم و کابل محروم هستند و بازارهای هدفی خوبی برای ایران محسوب می‌شوند؛ اما متاسفانه در این خصوص، هیچ حمایتی از تولیدکننده داخلی نمی‌شود.

منبع : felezatonline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...