سینی کابل

سینی کابل چیست و چه متعلقاتی دارد؟

سینی کابل ( cable tray ) و کاربرد آن چیست؟

سینی کابل

سینی کابل بیشتر از فلز آهن که با روکش گالوانیزه ساخته می شود، البته سینی کابل هایی از جنس استیل، آهن رنگ شده و پلاستیک هم وجود دارند اما سینی کابل های گالوانیزه برای ساخت و سازهای صنعتی و تجاری مناسب ترند زیرا در برابر ضربه، رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی مقاومت زیادی دارند که باعث برتری آن نسبت به دیگر مواد می شود.

از سینی به عنوان یک پوشش، محافظ یا ساپورت مکانیکی در تأسیسات الکتریکال استفاده می شود تا هم کابل کشی ها از ظاهر مرتب و منظم باشند و هم در برابر صدمات و خطرات احتمالی از آن ها محافظت شود.

در این حالت به جای مصرف از سیستم های لوله کشی برق یا سیم کشی باز برای پخش برق، کنترل و ارتباطات، کابل‌های برق باید در تمام طول مسیر از داخل سینی کابل عبور کنند .

تنها در صورتی می توان از سینی استفاده کرد که از همان ابتدا سیم ها و سیم کشی ها قابل پیش بینی باشند، زمانی که طراحی سینی کابل ها و جایگذاری آن ها درست و مناسب باشد میتوان به جای کشیدن لوله برق های جدید، کابل ها را از داخل سینی عبور داد.

سینی کابل و متعلقات آن

سینی کابل

سینی کابل نیز برای خود لوازمی دارد که شامل متعلقاتی‌ است. از جمله یک رابط که کارش این است که کف سینی کابل را به رابط از کنار سینی کابل متصل کند. متعلقات دیگر آن به نام زانو افقی است که در مواقعی از این زانو افقی به کار می‌برند که بخواهند مسیر به سمت راست و چپ را با زاویه‌هایی مختلف که حدود 90 درجه و همچنین 45 درجه است در نظر بگیرند.

سینی کابل دیگر زانویی غیر هم سطح و زانویی رایزی‌ است که از این انواع برای این به کار می‌برند. در انتقال کابل و همچنین سینی کابل از سطح عمود به سطوحی دیگر انجام می‌شود.

متعلقات دیگر شامل تبدیل کردن چپ سینی کابل به راست سینی‌ست که این نوع را کاهنده سینی کابل در عرض نیز می‌گویند. از این نوع متعلقات در مواردی به کار می‌رود که قصد کم کردن تعداد کابل‌ ها را داشته باشند و به عرضی که نیاز است این عرض باید کمتر از سینی باشد.

از سایر متعلقات سینی میتوان به زانو افقی سيني اشاره کرد كه هنگام انحراف مسير به چپ و راست بازواياي گوناگون كه اغلب ٩٠درجه و٤٥ درجه از زانو افقی سيني كابل نیز استفاده میشود. از دیگر انواع سينی زانويی غير هم سطح سينی كابل و يا زانويی رايزری سينی كابل است که بمنظور جابجایی كابل ها و سينی از يک سطح عمودی به سطح ديگر این نوع سینی کابل نیز دارای کاربرد میباشد.

همانطور که بیان کردیم متعلقات سيني كابل تبديل به چپ سيني كابل تبديل به راست سيني كابل تبديل مستقيم سيني کابل وَيا كاهنده سيني كابل درعرض هستند، تبديل سينی كابل وَيا كاهنده سيني كابل موقعی کاربرد دارد كه قصد داشته باشیم از تعداد كابلها بکاهیم و نیز به عرض كمتري از سيني كابل نیاز داشته باشیم که براي کاستن عرض سيني كابل و نیز نردبان كابل از تبديل سيني استفاده می شود ويا از كاهنده سيني كابل نیز استفاده میگردد.

از متعلقات دیگر سيني نیز سه راهي سيني و يا چهارراه آن است كه در قسمت هایی كه كابلها بايستی نیز تقسیم بندی گردند و نیز در راه و مسیرديگري به راه خود ادامه داده که در این صورت از سه راهي سيني كابل و نیز چهارراه سينی استفاده میگردد.

مقاومت سینی کابل چیست ؟

در مواردی که رطوبت هوا زیاد است و مناطقی مانند مناطق شرجی و نم دار بهتر است از سینی کابل‌هایی بهره برد که مقاومت بالایی در برابر این هوا داشته باشند. در حال حاضر این نوع سینی کابل نیز تولید شده و به کار می‌رود .

این سینی گالواینزه گرمی‌ست که آبکاری شده است و به روش الکتروگالوانیزه سعی شده است. این سینی که گالوانیزه گرم است طول عمری که دارد به نسبت خود اینها گالوانیزه معمولی بیشتر باشد و ماندگاری استفاده آن بیشتر شود.

در مواردی پیش می‌آید که محیطی که قرار است سینی را در آن به کار ببرند در آن بخار اسید روغن آمونیاک وجود دارد و در این زمینه در تهیه سینی باید دقت فراوانی را لحاظ داشت و از جنس‌هایی که ورق استیل هستند به کار برد تا این سینی از این طریق بتواند در برابر اسید روغن و هم آمونیاک مقاوم باشد و ماندگاری بیشتر با طول عمر بیشتری هم نشان دهد.

دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...