تفکر صادراتی تحریم نمی‌‌شود

تفکر صادرات تحریم نمی‌‌شود

سعید یوسفی‌اصل، مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تفکر صادراتی تحریم نمی‌‌شود

تولیدکنندگان بسیاری در صنعت سیم و کابل کشور در حال فعالیت هستند اما در این بین فقط تعداد محدودی به مواد اولیه مرغوب و تکنولوژی روز دسترسی دارند و در واقع، قادر به تولید سیم و کابل‌هایی مطابق با استانداردهای جهانی هستند. تولید یک محصول صادراتی به عوامل گوناگونی وابسته است که قدرت مذاکره و توانایی ایجاد روابط سالم بین‌المللی، علاوه بر تولید محصول با کیفیت می‌تواند حائز اهمیت باشد.

شرکت سیم و کابل نور زنجان یکی از واحدهای تولیدکننده سیم و کابل‌های صادراتی است که جهت آشنایی بیشتر با این مجموعه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با سعید یوسفی‌اصل، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در رابطه با پیشینه مجموعه سیم و کابل نور زنجان توضیح مختصری بفرمایید.

در سال 1389 واحد تولیدی سیم و کابل نور زنجان با هدف اشتغال‌زایی و تولید محصولات صادراتی در شهرک صنعتی زنجان احداث شد. این مجموعه از ابتدا، تولید محصولی با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی را در دستور کار خود قرار داد.

با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت در دنیا، همواره متخصصین این مجموعه همواره سعی کرده‌اند سبد محصولی این شرکت را به‌روز نگه دارند. گفتنی است که میزان ظرفیت اسمی و واقعی تولید محصول مجموعه به هم نزدیک بوده و حدود چهار هزار تن در سال برآورد می‌شود.

محصولات مجموعه سیم و کابل نور زنجان شامل چه مواردی می‌شود؟

به طور کلی سیم و کابل‌های تولیدی مجموعه صنعتی و ساختمانی هستند که در این بین می‌توان سیم‌های افشان، سیم‌های مفتولی و نیمه‌افشان، کابل‌های مخابراتی هوایی و زمینی، کابل‌های کواکسیال، کابل‌های هالوژن فری، کابل‌های صوتی و کابل‌های قدرت را نام برد. قابل ذکر است که برای ساخت انواع سیم و کابل از مس به عنوان هادی و PVC به عنوان عایق استفاده می‌کنیم که دو ماده اصلی و پایه برای ساخت این نوع محصولات محسوب می‌شوند.

موادی همچون پلی‌اتیلن، نوار پلی‌استر و فویل ازجمله مواد دیگر مورد نیاز برای تولید سیم و کابل هستند. مس مصرفی این شرکت از نوع مفتول هشت میلی‌متری است که آن را در بورس کالای ایران از سه شرکت گیل‌راد، دنیای مس کاشان و شرکت ملی صنایع مس ایران تامین می‌کنیم.

تمایز محصولات نور زنجان با سیم و کابل‌های سایر مجموعه‌ها در چیست؟

از آغاز فعالیت تاکنون محصولات این شرکت با هدف فروش صادراتی تولید شده‌ است. به همین دلیل، همواره در تلاش بوده‌ایم کیفیت محصولات ما هم‌تراز با نمونه‌های برتر در دنیا باشد اما باید توجه داشت که اگر یک مجموعه صادرات‌محور باشد، نباید تنها بر کیفیت محصول تمرکز کند بلکه عوامل دیگری نیز در این خصوص دخیل است.

تولیدکننده باید علاوه بر شناخت بازارهای خارجی و مشتریان احتمالی، به روابط بین‌المللی و اصول مذاکرات نیز مسلط باشد. علاوه‌براین آشنایی با قوانین حقوقی تجارت بین‌الملل به تولیدکنندگانی که چشم‌انداز صادراتی برای شرکت خود متصور شده‌اند کمک می‌کند تا بتوانند به عرصه‌های جهانی راه یابند و جایگاه برند خود را تثبیت کنند.

طبیعتا استفاده از مواد اولیه مرغوب و تجهیزات به‌روز برای تولید سیم و کابل با کیفیت نیز تاثیر بسزایی در ایجاد یک رابطه تجاری موثر دارد اما این نقش بیشتر تکمیل‌کننده است و اگر بازاریابی مطلوبی در خصوص یک محصول با کیفیت صورت نگیرد، نمی‌توان در حوزه صادرات موفق بود.

شرکت سیم و کابل نور زنجان با دارا بودن عوامل ذکر شده، توانسته مسیر روشنی را به سمت بازارهای جهانی طی کند و تاکنون در حوزه صادرات موفق عمل کرده است. توجه به سلیقه مشتری نیز یکی دیگر از مولفه‌هایی به حساب می‌آید که در موفقیت صادراتی شرکت نقش موثری را ایفا کرده است.

نقش تکنولوژی را در صنعت سیم و کابل مسی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تکنولوژی در کنار مواد اولیه در صنعت سیم و کابل از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. نوع دستگاه و تجهیزاتی که در خط تولید یک کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر اینکه کیفیت محصول نهایی را ارتقا می‌دهد، موجب افزایش میزان تولید و کاهش شیفت‌های کاری نیز می‌شود. ماشین‌آلات مدرن بر اساس آخرین تحقیقات صنعتی در دنیا ساخته می‌‌شوند و هدف از ساخت آن‌ها، افزایش سرعت و بهبود فرآیند تولید است.

واحدهایی که از خط تولید مدرن بهره‌مند هستند، به مراتب ظرفیت تولید بیشتری نسبت به مجموعه‌های سنتی دارند و از نیروی انسانی کمتری استفاده می‌کنند. استفاده از نیروی انسانی کمتر برابر با کاهش هزینه تولید و حوادث خواهد بود. موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که کیفیت مواد اولیه و استفاده از ماشین‌‌آلات مدرن باید توامان با یکدیگر به کار گرفته شود تا بتوان به تولید محصولی با دوام رسید.

در شرایط فعلی صادرات سیم و کابل مسی چگونه و به چه کشورهایی انجام می‌شود؟

عمده صنایع به جز آن‌هایی که تولیدکننده مواد خام هستند، تنها با کشورهای همسایه همکاری دارند که ازجمله این کشورها می‌توان به عراق، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان و ترکیه اشاره کرد. از گذشته دایره مشتریان خارجی محصولات ایرانی محدود بود و با اعمال تحریم‌ها این دایره روز به روز کوچک‌تر شد. در صنعت سیم و کابل نیز اغلب تولیدکنندگان محصولات خود را به دو کشور عراق و افغانستان صادر می‌کنند. چراکه علاوه بر نزدیکی مسافت، نقل و انتقالات مالی نیز بدون چالش انجام می‌شود. این در صورتی است که سیم و کابل‌های ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و امتیاز و استانداردهای کافی برای حضور در بازارهای اروپایی را نیز دارند اما به دلیل فشارهای دولت آمریکا، متاسفانه اغلب مشتریان اروپایی اجازه همکاری با طرف ایرانی را ندارند.

چه برنامه و هدفی را برای آینده مجموعه سیم و کابل نور زنجان در نظر گرفته‌اید؟

شاید تمام واحدهای تولیدی فعال، توسعه و پیشرفت مجموعه را در دستور کار خود قرار دهند و با کمک گرفتن از ابزارهای مختلف در مسیر رشد گام بر‌دارند که ما نیز از این قضیه مستثنی نیستیم و قطعا برنامه افزایش ظرفیت تولید، ارتقای کیفیت محصولات مطابق با استانداردهای روز دنیا و گسترش دایره هدف صادراتی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و گروه متخصصین نور زنجان برای رسیدن به تک‌تک اهداف مجموعه سخت در حال فعالیت است.

لازم به ذکر است که در موقعیت فعلی در حال مذاکره با کشورهای آفریقایی همچون کنیا هستیم و توافقات ابتدایی را با کشور سوریه نیز به انجام رسانده‌ایم. ورود به بازار کشورهای عربی همچون قطر و کویت نیز جزو برنامه‌های آینده نزدیک مجموعه نور زنجان است که به زودی مذاکرات اولیه را با شرکت‌های حاضر در این کشورها آغاز خواهیم کرد. به این ترتیب، افزایش فروش صادراتی جزو چشم‌انداز توسعه‌ای مجموعه قرار دارد.

در حال حاضر، دستگاه و تجهیزات مدرنی که خریداری کردیم را به زودی در سالن‌ها و خطوط تولید نصب و راه‌اندازی خواهیم کرد که این موضوع موجب افزایش تناژ تولید و همچنین ارتقای کیفیت محصولات می‌شود. توسعه و گسترش فیزیکی مجموعه سیم و کابل زنجان از دیگر برنامه‌های ما محسوب می‌شود که در سال جاری به این مهم نیز دست خواهیم یافت. قابل ذکر است که در حال حاضر 100 نفر در مجموعه مشغول به کار هستند که با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای و راه‌اندازی سالن‌های جدید تولید این تعداد به 200 نفر افزایش خواهد یافت.

عمده مشکلاتی که صنعت سیم و کابل را احاطه کرده است، چیست؟

مشکل اساسی صنعت سیم و کابل بی ثباتی بازار از لحاظ قیمت است که در دو بخش تامین مواد اولیه و فروش محصول نهایی، وجود دارد. علاوه‌براین، کاهش کیفیت سیم و کابل‌های موجود در بازار نیز جزو معضلاتی است که با آن مواجه هستیم که معادلات فروش را بر هم زده و محیط رقابت را ناسالم کرده است.

قیمت مس تحت تاثیر دو عامل قیمت جهانی و نرخ ارز است که تغییر هر عامل تاثیر مستقیم بر قیمت مواد اولیه دارد و قابل ذکر است که تغییرات نرخ ارز بیشتر موجب افزایش قیمت مس در ایران می‌شود. در واقع نوسانات قیمتی، فرآیند تولید را با مشکلات جدی مواجه کرده و امکان برنامه‌ریزی مدون را از تولیدکننده سلب کرده است.

به نظر می‌رسد که نوسانات ارزی ناشی از سیاست‌هایی باشد که توسط بانک مرکزی تبیین شده است. وقتی قیمت‌های مواد اولیه و محصول نهایی بر اساس نرخ ارز محاسبه می‌شود، به این معنا است که پول رایج ممکلت از چرخه معاملات حذف شده است. از طرف دیگر، چند نرخی بودن ارز تولیدکنندگان را سر در گم می‌کند.

برای حل تمام مشکلات موجود در بازار، دولت باید قیمت دلار را تک نرخی کند که در این صورت چه در بحث تامین مواد اولیه و چه در امر صادرات نیازی به وضع قوانین دست و پاگیر و خلق‌الساعه نیست و خود به خود بسیاری از موانع برطرف می‌شود.

آینده صنعت مس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیشروی مستمر دنیا به سوی مدرنیته همراه با رشد و توسعه تکنولوژی، مصرف فلزات اساسی نظیر مس را افزایش داده است و تولید ماشین‌های برقی و هیبریدی نمونه‌ کوچکی از این پیشرفت محسوب می‌شود. به این ترتیب، با توجه به وجود ذخایر غنی مس در کشور، افزایش سرانه مصرف مس در دنیا می‌تواند آینده روشنی را برای صنعت مس کشور رقم بزند.

در نتیجه در این بین صنعت مس آینده روشنی را پیش رو خواهد داشت. از طرفی با افزایش جمعیت و ساخت و سازها نیز نیاز به سیم و کابل فزونی می‌یابد. البته که زنجیره تولید بهم متصل بوده و هر حادثه‌ای در دنیا ممکن است حلقه‌ای از این زنجیره را پاره کند و روند عادی چرخه تولید و مصرف را مختل کند و در غیر این صورت برای صنعت مس آینده درخشانی را متصور هستیم.

منبع : felezatonline.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...