تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4

تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4

در مورد تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4 باید بدانید که این‌ها دو نوع رایج فیبر مالتی مود هستند که در شبکه‌های محلی از آن‌ها استفاده می‌شود. این دو نوع فیبر معمولا برای کابل‌کشی در اتاق‌های تجهیزات و در مراکز داده بین سوئیچ‌های شبکه اصلی و شبکه ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شوند.

هر دو نوع فیبر از نوع فیبر مالتی مود laser optimized 50/125 هستند به این معنی که قطر هسته آن‌ها 50µm و قطر روکش آن 125µm است، این روکش یک پوشش ویژه است که از فرار نور از هسته جلوگیری می‌کند.

هر دو نوع فیبر از کانکتورهای یکسان، انتهای یکسان و ترنسیورهای یکسان، لیزر گسیل از سطح با کاواک عمودی (VCSEL) که نور مادون قرمز 850 نانومتری منتشر می‌کند، استفاده می‌کنند.

OM3 کاملا با OM4 سازگار است. با وجود این همه شباهت، و غالبا ساخته شدن با غلاف کابل آبی رنگ یکسان و همان کانکتورها، صحبت از تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4 کاری دشوار است.

تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4کابل فیبر نوری

در واقع، تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4 تنها در ساخت کابل فیبر نوری است. تفاوت ساخت به این معنی است که کابل OM4 دارای تضعیف سیگنال کمتری است و می‌تواند در پهنای باند بالاتری نسبت به OM3 عمل کند. دلیل این مورد چیست؟ برای این‌که یک لینک فیبر به کار خود ادامه دهد، نوری که از ترانسیور VCSEL منتشر مي‌شود توان بیشتری را برای رسیدن به رسیور آن سوی این ارتباط دارد.

دو ارزش عملکردی وجود دارد که می‌تواند مانع از این ارسال یا به مقصد رسیدن شود – تضعیف سیگنال نوری یا افت سیگنال و پراکندگی مودال یا پراکندگی وجهی (modal dispersion).

تضعیف سیگنال عبارت است از کاهش توان سیگنال نوری پس از انتشار (dB).تشعیف سیگنال به واسطه از دست رفتن نور از طریق مؤلفه‌های مجهول رخ می‌دهد، مانند کابل، اسپلایس کابل و کانکتورها. همان‌طور که پیشتر گفته شد، کانکتورها در این دو کابل یکسان هستند بنابراین تفاوت عملکرد OM3 و OM4 در هدر رفت (dB) درون کابل است.

فیبر OM4 به خاطر ساخت آن موجب هدررفت کمتری می‌شود.

بیشترین میزان تضعیف سیگنال در ذیل نشان داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید استفاده از OM4 هدررفت پایین‌تری را به ازای هر متر کابل دارد. هدررفت پایین‌تر به معنای این است که می‌توانید لینک‌ها و ارتباطات طولانی‌تری داشته باشید یا کانکتورهای جفت شده بیشتری در لینک‌ها داشته باشید.

حداکثر تضعیف مجاز در 850 نانومتر: OM3<3.5 dB/Km; OM4 <3.0 dB/Km

نور در حالت‌ها یا مودهای متفاوتی در فیبر منتشر می‌شود. به خاطر نقایصی که در فیبر وجود دارد، این مودها در زمان‌های اندکی متفاوت به مقصد می‌رسند. زمانی‌که این تفاوت افزایش پیدا کند در نهایت به نقطه‌ای می‌رسید که اطلاعات ارسال شده را نمی‌توان رمزگشایی (decode) کرد. این تفاوت میان بالاترین و پایین‌ترین مود را پراکندگی مودال یا پراکندگی وجهی (modal dispersion) می‌گویند.پراکندگی مودال به تعیین پهنای باند مودالی مي‌پردازد که فیبر می‌تواند در آن پهنای باند فعالیت کند و این مورد همان تفاوت کابل فیبر نوری OM3 و OM4 است. هرچه پراکندگی مودال پایین‌تر باشد، پهنای باند مودال بالاتر است و مقدار اطلاعاتی که منتقل می‌شوند بیشتر می‌شود.

پهنای باند بالاتر در OM4 به این معنی است که پراکندگی مودال کمتر است و در نتیجه این امکان را فراهم می‌آورد تا کابل طول بیشتری داشته باشد یا امکان تخلیه بیشتر سیگنال‌های هدررفته را از طریق جفت‌های کانکتور فراهم می‌کند.

وقتی به طراحی شبکه نگاه کنیم این موضوع گزینه‌های زیادی در اختیارمان قرار می‌دهد.

حداقل پهنای باند کابل فیبر نوری در 850 نانومتر: OM3 2000 MHz-km; OM4 4700 MHz-km

انتخاب بین OM3 یا OM4؟

از آن‌جایی‌که تضعیف سیگنال OM4 کمتر از OM3 است و پهنای باند مودال OM4 نیز بالاتر از OM3 است، فاصله انتقال OM4 نیز بیشتر از OM3 است. جزئیات این موضوع در ذیل آمده است. شما می‌توانید بر اساس مقیاس شبکه‌تان به انتخاب کابل مناسب‌تان بپردازید.

100GBASE-SR4 40GBASE-SR4 10GBASE-SR 1000BASE-SX 100BASE-FX نوع فیبر
100 Meters 100 Meters 300 Meters 550 Meters 2000 Meters OM3
150 Meters 150 Meters 400 Meters 550 Meters 2000 Meters OM4

از آن‌جایی که کابل‌های OM4 بهتر از OM3 عمل می‌کنند، معمولا کابل OM4 دو برابر گران‌تر از کابل OM3 است. این مسئله می‌تواند یکی از فاکتورهای محدود کننده برای استفاده از کابل OM4 باشد.

چه از کابل OM3‌ استفاده می‌کنید یا از OM4، دقت کنید کابلی را خریداری کنید که بیشترین تناسب را با شبکه‌تان داشته باشد تا با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشید.

نخبگان طراح ، دانیال نور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...