سینگل مود

تفاوت فیبر سینگل مود و مالتی مود چیست؟

اگر می‌خواهید تفاوت سینگل مود و مالتی مود را بدانید بهتر است ابتدا با چند مفهوم آشنا شوید. پیوند اینترنتی مبتنی بر فیبر یک روش سریع و قابل اعتماد برای انتقال داده‌ها در یک شبکه است. با ترکیب شدن دستگاه‌های موبایل و کامپیوترها، مهم است که کسب و کارها بهترین انتخاب را در مورد شبکه‌های فیبر نوری single mode و مالتی مود انجام دهند.

فهرست چند تفاوت سینگل مود و مالتی مود

سیستم‌های فیبر سینگل مود و فیبر مولتی مود در بسیاری از موارد متفاوت هستند. در این‌جا دو مشخصه کلیدی فاصله طی مسافت نور و پهنای باند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فاصله و پهنای باند فیبر سینگل مود

برای برقراری ارتباط در مسافت‌های طولانی طراحی شده است. یک کابل فیبر نوری single mode اجازه حرکت سیگنال‌های نور را در فاصله بیش از ۱۰ مایلی فراهم می‌کند، مسافتی بسیار طولانی‌تر از فیبر مالتی مود.

فیبر سینگل مود پهنای باند بسیار بالاتری دارد. برخی تحقیقات انجام شده در این زمینه تفاوت ۱۰۰،۰۰۰ گیگاهرتزی را گزارش کرده‌اند.

با قطر هسته تقریبا ۹ میکرون، کابل‌های سینگل مود باید کاملا تمیز نگه داشته شوند. حتی ریزترین ذرات گرد و غبار یا آلودگی‌ها مي‌تونند در انتقال سیگنال مشکل‌ساز شوند.

برای دانستن تفاوت single-mode و مالتی مود به بررسی همین فاکتور در فیبر مالتی مود نیز می‌پردازیم.

پهنای باند و فاصله مالتی مود

برای ارتباطات فواصل کوتاه طراحی شده است و عموما سیگنال‌های نور تا ۱.۲ مایل مسافت را طی می کنند.

مالتی مود به سختی به پهنای باند ۱ گیگا هرتز می‌رسد که بسیار کمتر از سینگل مود است ولی برای انتقال صوت، تصویر و داده کافی است.

قطر هسته تقریبا ۵۰ تا ۶۲.۵ میکرون، در مقایسه با سینگل مود، موجب کاهش ریسک مداخله سیگنالی ناشی از گرد و خاک یا دیگر ذرات مي‌شود.

چطور بهترین فیبر اینترنت را برای کاربری مورد نظرتان انتخاب کنیدسینگل مود

بهترین گزینه برای شما به نیازهای شما بستگی دارد. اگر یک شرکت بزرگ با بخش‌های مختلف دارید که بیش از ۵ مایل فاصله دارند، با توجه به تفاوت مالتی مود و سینگل مود بهتر است از single-mode استفاده کنید. اگر دفتری دارید که بخش‌های مختلف آن فاصله زیادی با هم ندارند می‌توانید از مالتی مود استفاده کنید. فرقی نمی‌کند از چه استفاده کنید، شبکه فیبر نوری به شما کمک می‌کند تا داده‌ها را به سرعت و با اطمینان ارسال و دریافت کنید.

تبدیل کردن فیبر نوری مالتی مود به سینگل مود

فیبر نوری به خاطر کاربرد و ظرفیت بلایی که دارد برای انتقال اطلاعات به طور عمده مورد استفاده قرار گرفته است. کابل های فیبر نوری انتقالی تاثیر گذار را ارائه می دهند،چون خیلی کمتر تحت تاثیر تداخل خارجی و داخلی قرار می گیرند.

تبدیل مود فیبر به خصوص تبدیل فیبر نوری مالتی مود به سینگل مود (تبدیل mmf به smf)، زمانی للازم است که فاصله بعنوان پرامتر مهمی در شبکه نوری مد نظر قرار گرفته باشد.

چه زمانی تبدیل مالتی مود به سینگل مود نیاز است؟

یکی از مهم ترین نکات در مورد فیبر نوری گوناگونی بین مالتی مود و single mode می باشد.فیبر ها به خاطر تفاوت قطر هسته ویژگی های مختلفی نیز دارند.

فیبر سینگل مود را در مسافت های طولانی و پهنای باند بالا استفاده می شود ولی فیبرهای مالتی مود در مسافت های کوتاه. به همین علت در حین انتقال نیاز به تغییر مود مخصوصا مالتی مود به سینگل مود را داریم.

اغلب این تغییرات زمانی اتفاق می افتد که فاصله شبکه ار حد مجاز فیبر مالتی مود فراتر برود.به غیر از این تبدیل مالتی مود به single mode بسته به نوع تجهیزات و مدل اتصال در شبکه نیاز است.مثلا: ساختمان ها دارای تجهیزات مالتی مود هستند در حالیکه اتصال به ارائه دهنده ی خدمات به طور سینگل مود است.

منابع :

دانیال نور ، نخبگان طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...