بی‌ثباتی بازار، معضل اصلی صنعتگران

بی‌ثباتی بازار، معضل اصلی صنعتگران در تولید

مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل:

بی‌ثباتی بازار، معضل اصلی صنعتگران

مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل گفت: در سال‌های گذشته در زمینه تولید سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی، به عنوان یک برند معتبر در سطح کشور شناخته شده بودیم اما با اوج‌گیری نرخ ارز در سال جاری، با بی‌ثباتی بازار مواجه شدیم و هر روز شرایط تولید و فروش نامساعدتر ‌شد. در نتیجه، به ناچار فعالیت تولیدی خود را تا بازگشت دوباره آرامش به بازار متوقف کردیم.

احمد غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت:

مجموعه پرتو محرک کابل در زمینه تولید سیم و کابل‌های برقی فعالیت دارد و قادر به تولید سیم و کابل تا اندازه 3 *16* 35 میلی‌متر است. تا سال گذشته تنها تولیدکننده سیم و کابل مخابراتی در شهر تبریز بودیم اما در حال حاضر تولید این محصول را متوقف کردیم و به صورت تخصصی در حوزه سیم و کابل برقی فعالیت خود را گسترش داده‌ایم.

وی افزود: همچنین توانایی تولید سیم و کابل کواکسیال را نیز داریم که اغلب در صنعت و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مس و آلومینیوم دو فلز پرکاربرد در ساخت این نوع محصول هستند که به عنوان هادی به کار گرفته می‌شوند. بورس کالا و بازار آزاد نیز دو محل برای تهیه فلزهای مصرفی است و گرانول PVC نیز به عنوان عایق و روکش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل تصریح کرد: از ابتدای سال 1399 نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه شدیدتر شد و برای تولیدکنندگان معضلات بزرگی را به همراه داشت. کمبود نقدینگی مهم‌ترین تاثیر نوسان قیمتی بوده که شامل حال اغلب واحدهای تولیدی شده است. به عنوان مثال، مس را در بالاترین قیمت خریداری می‌کنیم و بعد از تولید محصول، قیمت مس وارد مدار نزولی می‌شود و ما اگر قراردادی با مشتری عقد کرده باشیم، امکان به‌روزرسانی قیمت معامله را نداریم که این امر، موجب ضرر خواهد شد. خرید غیرنقدی مشتریان نیز آسیب زیادی را به تولیدکننده وارد می‌کند زیرا به مرور زمان ارزش پول رایج در حال کم شدن و قیمت اجناس رو به رشد است و پرداخت نسیه، از لحاظ اقتصادی منطقی به نظر نمی‌رسد.

غلامی عنوان کرد: مشکلات موجود در صنعت و بی‌ثباتی موجب شده که ما از ابتدای سال 1399 تولید نداشته باشیم و در حالت تعلیق قرار بگیریم. در حال حاضر، در آرزوی برقراری ثبات نسبی در بازار، به انتظار نشسته‌ایم تا مجددا کارکنان را گرد هم آوریم و تولید را از سر بگیریم. تا قیمت‌ها تثبیت نشوند، نمی‌توان تصمیم قطعی و نهایی را گرفت. ناگفته نماند در شرایط فعلی که با اپیدمی ویروس کرونا نیز مواجه هستیم، آغاز فعالیت تولیدی بعد از چندین ماه عملی غیرعقلانی تلقی می‌شود و ترجیح می‌دهیم تا فروکش کردن این ویروس و همچنین ثبیت دوباره قیمت‌ها چرخه تولید را متوقف نگه داریم.

وی بیان کرد: قیمت داخلی مس با نرخ جهانی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ به طوری که قیمت جهانی در حال کاهش است اما ما نظاره‌گر روند صعودی قیمت داخلی فلز سرخ هستیم که این موضوع به افزایش بی‌رویه نرخ ارز در کشور ارتباط دارد. قیمت جهانی مس به عوامل مختلفی بستگی دارد که عمده دلیل نوسان آن به ارتباط و همکاری دو کشور چین و آمریکا و همچنین میزان فعالیت در معادن مهم دنیا مانند معدن مس شیلی مرتبط بوده و نرخ داخلی نیز تحت تاثیر قیمت جهانی و نرخ ارز است.

مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل مطرح کرد:

سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری در صنعت کشور کاملا بی‌اساس است و قیمت‌گذاران داخلی منتظر هر اتفاقی هستند تا تاثیر آن را در نرخ‌های داخلی اعمال کنند. بی‌ثباتی بازار عمده معضل صنعتگران حوزه مس است که این موضوع روند تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داده و موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های فعال شده است.

منبع : felezatonline.ir و تدبیرکارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...