انواع کلید های صنعتی

انواع کلید های صنعتی

کلید های صنعتی :بجز سیم ها و هادی های انتقال انرژی در نهایت ارتباط یک مصرف کننده الکتریکی توسط کلید صورت می پذیرد .

زیرا برای کار مطلوب یک وسیله الکتریکی باید :

1- انرژی الکتریکی به مصرف کننده منتقل شود .

2- در زمان و مکان مشخصی این انرژی قطع یا وصل شود .

3- این انرژی در حد نیاز دستگاه مورد نظر باشد .

این خواسته ها با استفاده از کلیدها برآورده می شود .

کلیدها دارای مکانیزم های مختلفی بوده و در انواع مختلف وجود دارند .

ازجمله آنها می توان به کلید های ساده دستی ، کلید های مکانیکی کلیدهای موتوری ، مغناطیسی و الکترونیکی اشاره نمود .

مشکلات کلیدهای صنعتی دستی :کلید های صنعتی

1- سرعت عمل پایین در قطع و وصل مدار

2- خرابی زیاد و در نتیجه نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر

3- خطرات جانی برای اپراتور

4- اتصال دائم مصرف کننده به برق

5- احتیاج به انرژی مصرفی زیاد برای قطع و وصل

کلید های صنعتی مغناطیسی – کنتاکتورها و رله ها

این نوع کلیدها با استفاده از خاصیت الکترومغناطیسی تعدادی کنتاکت را به یکدیگر وصل یا از یکدیگر جدا می نمایند . از این خاصیت جهت قطع و وصل و یا تغییر اتصال مدار استفاده می شود .

ساختمان داخلی و طرز کار کلید های صنعتی

این کلید از دو هسته به شکل E که یکی ثابت و دیگری متحرک است و درمیان هسته ثابت یک بوبین یا سیم پیچ قرار گرفته دارد تشکیل شده است . وقتی بوبین به برق متصل گردد با استفاده از خاصیت مغناطیسی ، نیروی کششی فنر را خنثی کرده و هسته فوقانی را به هسته تحتانی متصل کرده و باعث می گردد که تعدادی کنتاکت عایق شده از یکدیگر، به ترمینال های ورودی و خروجی کلید متصل شود.

در صورتی که مدار تغذیه بوبین کنتاکتور قطع گردد ، در اثر نیروی فنری که داخل کلید قرار دارد اتصالات برقرار شده و دوباره کنتاکتور به حالت اول باز می گردد .

شستی های استارت و استپ و سلکتورهای فرمان

شستی ها از جمله وسایل فرمان هستند که فرمان انها بوسیله دست انجام می گیرد و در انواع مختلف و برای کاربردهای متفاوت طراحی می شوند

شستی هایی که پس از تحریک ، دو کنتاکت وصل را قطع می کنند شستی استپ و شستی هایی که پس از تحریک دو کنتاکت قطع را وصل میکنند شستی استارت نامیده می شوند . شستی هایی که هر دو عمل را در یک زمان انجام می دهند به شستی استارت _استپ معروف هستند .

لیمیت کلید های صنعتی ،سویچ ها ( میکرو سوئیچ)لیمیت کلید های صنعتی

این نوع کلیدها معمولاً برای فرمان های مکانیکی یا محدود کردن حرکت دستگاههای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند . کاربرد و ساختمان داخلی لیمیت سوئیچ ها متفاوت بوده و بستگی مستقیم به چگونگی سیستم مکانیکی دستگاه دارد .

ساختمان این نوع سوئیچ ها مانند شستی ها بوده و توسط یک سیستم متحرک به آن نیرو وارد می گردد . در یکروسوئیچ ها نیز مانند شستی ها ، با برطرف شدن نیروی مکانیکی وارده به اهرم آن ، اهرم مجدداً بوسیله فنر به حالت اول باز می گردد .

انواع لیمیت کلید های صنعتی (سوئیچ ها) :

  • با اهرم فشاری
  • با اهرم آنتنی
  • با اهرم غلطکی
  • با اهرم قرقره ای

کلید های صنعتی تابع فشار

این کلیدها برای کنترل سطح گاز داخل مخازن و کمپرسورها ، تنظیم فشار آب داخل لوله ها و روشن و خاموش کردن اتوماتیک این دستگاهها مورد استفاده قرار می گیرد . عامل فرمان این کلید ، فشار گاز یا مایع داخل مخزن است .

فشار گاز بر صفحه داخلی کلید نیرویی وارد می کند که باعث تحریک کلید شده و یک کنتاکت باز را بسته و یا کنتاکت بسته ای را باز می نماید . حرکت برگشت را می توان توسط فنر تامین نمود .

دانیال نور را بیشتر بشناسید …تکنولوژی انواع کابل برق

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...