فتوسل

در این مطلب شما را با فتوسل لامپ و کاربردهای فتوسل آشنا می کنیم . حتما شما هم وسیله های پلاستیکی گنبدی شکل کوچکی که در گوشه و کنار کوچه ها و حیاط خانه های حتی قدیمی به یک سیم معمولا بلند وصل هستند را دیده اید. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که نمی دانید این گنبدهای سفید رنگ چه هستند، امروز در این مقاله شما را با فتوسل بیشتر آشنا می کنیم.

برق حالا دهه هاست مثل آب و هوا به بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است. امکان ندارد هیچکس در زندگی مدرن چه شهرنشین و چه روستانشینی به برق وابسته نباشد. اساسا وجود برق در یک منطقه مسکونی اولین پایه پیشرفت آن منطقه در همه بخش های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به شمار می رود.

به همین دلیل است که استفاده هرچه بهینه از این بخش مهم زندگی بشری مثل استفاده بهینه از آب و منابع طبیعی دیگر به دغدغه اصلی بشر امروزی تبدیل شده است. دانشمندان و متخصصان هر روز به دنبال ساخت وسایلی هستند که راندمان استفاده از برق را افزایش دهند، سطح هدر رفت آن را کاهش دهند و برای همه مردم قابل استفاده باشند. یکی از مهمترین و در عین حال ساده ترین این وسایل، فتوسل است.

فتوسل چیست؟

فتوسل یا مقاومت نوری یک مقاومت وابسته به نور است؛ به این معنی که با نور مستقیم خورشید کار می کند. این مقاومت‌ها نقش سنسورهای نور خورشید را دارند و می توان به کمک آنها سطح تشعشع نور خورشید را در هر ثانیه از شبانه روز تشخیص داد. فوتوسل در اصل مقاومتی است که مقدار مقاومتش وابسته به اینکه چقدر نور به آن می تابد، تغییر می‌کند.

فتوسل از یک ماده نیمه هادی با مقاومت بالا ساخته می شود. زمانی که سطح تابش نور خورشید کم می شود مقاومت نوری این دستگاه بسیار بالا می رود. وقتی نور به فوتوسل برخورد می کند، الکترون های والانس اتم های سازنده فوتوسل، انرژی نور را دریافت می کنند و از اتم جدا شده و به الکترون آزاد تبدیل می شوند. الکترون های آزاد آزادانه در فوتوسل حرکت می کنند و باعث ایجاد جریان الکتریکی می شوند. هرچه نور بیشتری به فوتوسل بتابد، تعداد الکترون های بیشتری در فوتوسل آزاد می شوند و جریان الکتریکی افزایش می یابد.

فتوسل ها ۲ کار مهم انجام می دهند:

  • نور را با تولید ولتاژ به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.
  • از نور در سلول های هادی نور یا فوتوکانداکتیو (photo conductive) برای تنظیم جریان استفاده می کنند.

فتوسل چه کاربردی دارد؟

یکی از رایج ترین کاربردهای فوتوسل روشن کردن چراغ های محیطِ بیرون هنگام غروب آفتاب و خاموش کردن آنها زمان طلوع آفتاب است. سایر فوتوسل ها برای روشن کردن محوطه پارک یا چراغ های خیابان بعد از تاریکی، تنظیم نور در محیط خانگی یا روشن و خاموش کردن تابلوهای تجاری استفاده می شوند. فوتوسل های پریزی (Plugin) با پریزهای برق استاندارد کار می کنند که این یک راه راحت برای روشن و خاموش کردن چراغ مطالعه یا آباژور زمینی است.

فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند؟

این پرسش، احتمالا اساسی ترین پرسش مطرح شده قبل از شروع کار با این وسیله است. قطعا قبل از اینکه بخواهیم محل زندگی یا کارمان را به فتوسل مجهز کنیم باید بدانیم هر فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند تا از این طریق بفهمیم به چند فتوسل نیاز داریم.

اولین قدم در راه رسیدن به پاسخ این پرسش این است که بدانیم هر لامپ چند آمپر مصرف می کند. اگر با این اصطلاحات برقی آشنایی ندارید، مطالبی که درباره آنها در استادکار منتشر شده را مطالعه کنید یا از یک متخصص سوال کنید. میزان آمپری که هر لامپ از مدار می‌کشد روی آن درج نشده و باید آن را محاسبه کنیم. مهمترین داده ای که از هر لامپ چه رشته ای، چه LED و چه کم مصرف می دانیم، توان مصرفی آن لامپ است؛ به بیان ساده تر می دانیم هر لامپی که میخریم چند وات است.

اگر در ایران زندگی می کنید با تقسیم عدد توان مصرفی لامپ به عدد ۲۲۰ (ولتاژ برق ایران) به میزان آمپری که آن لامپ از شبکه می‌کشد دست پیدا خواهید کرد. اگر در کشورهای دیگر زندگی می کنید باید ولتاژ برق آن کشور را بدانید. از نظر تئوری این عدد کاملا دقیق نیست چون فرمول محاسبه جریان مصرفی که وسیله برقی با فرمولی متفاوت محاسبه می شود اما سایر بخش های آن فرمول به دلیل ناچیز بودن در اینجا قابل چشم پوشی هستند. در قدم بعدی لازم است بدانیم فتوسل ها اغلب یک شک و اندازه هستند و آمپر خروجی آنها فقط از طریق مطالعه کاتالوگ موجود در بسته قابل تشخیص است.

حالا با مقایسه این عددها می توانید محاسبه کنید هر فتوسل قدرت مدیریت چند لامپ مدار شما را دارد. به عنوان مثال یک فتوسل ۶ آمپر می تواند ۱۳ عدد لامپ ۱۰۰ وات را روشن و خاموش کند. البته این محاسبات برای شرایط ایده آل است؛ شرایط ایده آل یعنی تجهیزات مدار با بالاترین کیفیت به کار رفته باشند و دمای محیط همیشه ۲۴ درجه باشد. چنین شرایطی معمولا امکان پذیر نیست بنابراین برای رسیدن به شرایط واقعی باید ۳۰ درصد از مقدار محاسبه شده نهایی کم کنیم. در مثال بالا و در شرایط واقعی باید یک فتوسل ۶ آمپر را حداکثر به ۹ عدد لامپ ۱۰۰ وات وصل کنیم.

نحوه راه اندازی چند چراغ با یک فتوسل

اگر می خواهید وسایلی با جریان مصرفی بالاتر از این به فتوسل وصل کنید، باید از یک کنتاکتور در مدار استفاده کنید. نصب و راه اندازی این وسیله به تخصص و تجربه نیاز دارد و اکیدا توصیه می شود نصب آن را به یک متخصص کارآزموده بسپارید.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و ostadkar.pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...