کابل تخت افشان یا کابل گرد برای پروژه شما مناسب است؟

کابل تخت افشان : یکی از مهم ترین استفاد ه از این کابل ها برای آسانسور است . کابل به صورت دائمی در حال حرکت و نوسان است. (کابل افشان تخت)

کابل تخت افشان

یکی از زیر مجموعه های کابل های افشان، کابل تخت است. کابل تخت افشان یکی از دو نوع کابل افشان از نظر ساختار ظاهری است که نحوه قرار گیری رشته سیم ها به صورت تخت و در کنار یکدیگر است.

002

کابل افشان دسته ای از سیم های مسی آنیل شده یا بدون آنیل است که با عایق عموما پلاستیکی به وجود آمدند. از لحاظ شکل ظاهری، کابل افشان به دو گروه کابل تخت و کابل گرد تقسیم می شود که هر کدام از آنها نیز تفاوت هایی با هم دارند. از کابل های کلافی بیشتر در مواقعی استفاده می شود که توانایی استفاده از کابل گرد به هر دلیلی وجود نداشته باشد.

مثلا در کابل آسانسور، جرثقیل، نقاله و همچنین سینی کابل امکان استفاده از کابل گرد وجود ندارد و از کابل تخت استفاده می کنیم. مزایای کابل کلافی خمش کمتر، انعطاف پذیری بیشتر و صرفه جویی برای میزان کابل مورد استفاده می باشد. جالب است بدانید درون کابل کلافی یک رشته ای از نخ نایلونی بسیار محکم وجود دارد که باعث استقامت و طول عمر بالای کابل تخت می‌شود.‌

کابل تخت جرثقیل:

یکی از کاربردهای کابل تخت برای استفاده در برق رسانی به جرثقیل هاست. جرثقیل های سقفی، دروازه ای، بازویی و ضد انفجار از نوع متحرک هستند و برق رسانی به آنها کار دشوار و مهمی در این صنعت است. برق رسانی به جرثقیل سقفی به سه صورت انجام می شود که هر کدام را به صورت مختصر توضیح می دهیم.

C-Rail:

در روش اول که روش ارزان و بسیار متدوالی هم محسوب می شود، crail در واقع یک مسیر راهنما برای قرقره هایی است کابل برق رسانی روی آنها قرار دارد. کابل های متصل به crail معمولا به صورت آکاردئونی باز و بسته می شوند و معمولا از کابل کلافی برای جریان برق استفاده می شود. دلیل این امر هم تفاوت شکل کابل گرد و کلافی است که چیدمان رشته های کابل تخت به دلیل قرارگیری منظم در کنار هم هنگام خم و راست شدن تغییر نمی کند. اما در کابل های گرد به مرور زمان این چیدمان تغییر می کند و به هم می خورد.

از جمله ویژگی های این روش ارزان و در دسترس بودن، مناسب برای جرثقیل هایی که مسیر کمتر از ۵۰ متر دارند. در صورت آسیب دیدگی بخشی از کابل باید کل کابل تعویض شود و در دماهای بالا و مسیرهایی که چند جرثقیل کار می کنند محدودیت استفاده داریم.

Bus Bar:

در روش Bus Bar از مکانیزم لغزش بین ذغال جاروبک و شینه مسی استفاده می شود و بیشتر برای جرثقیل سقفی و دروازه ای و بازویی مناسب است.

کابل جمع کن:

این روش بیشتر برای جرثقیل های دروازه ای استفاده می شود و بیشتر برای فضای باز که استفاده از CRail و Bus Bar از لحاظ اقتصادی مناسب نیست، این روش استفاده می شود. این نوع کابلها برای آسانسورها و بالابرها در تاسیساتی که طول معلق و آزاد آنها از ۳۵ متر و سرعت حداکثر آنها از ۱٫۶ متر بر ثانیه بیشتر نشود به کار می رود.

کابل تخت آسانسور:

یکی از مهم ترین استفاد ه از کابل های تخت برای آسانسور است. به کابل تخت آسانسور تراول کابل هم می گویند. این کابل به صورت دائمی در حال حرکت و نوسان است و باید از جنس بسیار مرغوب و مستحکمی باشد. از کابل های کلافی مختلفی به این منظور می توان استفاده کرد، که معمولا از نوع ۲۴ یا ۲۰ رشته آنها استفاده می شود.

البته از کابل های کوچکتر برای صرفه جویی در هزینه ها هم می توان استفاده کرد اما استفاده از کابل کمتر از ۱۲ رشته تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمی شود. دلیل آن هم سبکی این کابل و امکان گره خوردنش است. ارتباط بین سیستم کنترل حرکت آسانسور و کابین و تمام فرمان ها و سیگنال های انتقالی توسط کابل تخت آسانسور انجام می پذیرد.

EMI یا همان تداخل الکترومغناطیسی در تراول کابل به نسبت کابل گرد کمتر است که آن هم به دلیل یکدست بودن ساختار کابل است (این مورد در کابل تخت آسانسور بسیار مهم است.) البته در هر دو کابل گرد یا تخت تضعیف بار ممکن است به وجود بیاید، به خصوص هنگامی که طول کابل مورد استفاده زیاد باشد که در کابل تخت کمتر شاهد این اتفاق هستیم.

دمای داخلی کابل

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که به دلیل حرکت و استفاده زیاد از آسانسور دمای داخلی کابل زیاد می شود و در صورت استفاده از تراول کابل گرد ممکن است کابل به مرور زمان در اثر حرارت ذوب شود، اما در کابل تخت آسانسور به دلیل سطح صاف و دو بعدی کابل، گرما بیش از حد به زوج سیم ها نمی رسد.

با توجه به نکات گفته شده استفاده از کابل تخت آسانسور به نسبت کابل گرد بهتر است و معمولا سایز ۲۴ رشته این کابل ها رایج تر و پرکاربردتر است. تراول کابل با کیفیت تا سالهای سال امکان انتقال اطلاعات از تابلو فرمان به کابین را داراست. (چیزی در حدود ۲۰ سال عمر مفید یا حدودا ۳۰۰۰۰۰۰ بار چرخش انعطافی)

مدار تغذیه پمپ شناور

از دیگر قابلیت های این کابل ها می توان به استفاده برای مدار تغذیه پمپ شناور و کابل کنترل برای فلوترهای زیرآب اشاره کرد. این کابل ها برخلاف کابل افشان گرد قابلیت استفاده در هوای آزاد را دارند. کیفیت ساخت و رعایت تمامی استاندارد های مورد نیاز در تولید کابل تخت افشان به دلیل استفاده از نقاط حساس از اهمیت بالایی برخوردار است.

کابل تخت یا کابل گرد؟

نمی توان به صورت دقیقی گفت که کدام یک از کابل ها بهتر هستند، چرا که هر کدام کاربری های متفاوتی دارند و نمی شود یکی را جایگزین دیگری کرد. اما در مقایسه بین کابل تخت و کابل گرد می توان تفاوت هایی نظیر:

از نظر سابقه تولید، کابل های گرد بسیار قدیمی تر هستند اما کابل های کلافی به عنوان جایگزین مناسب کابل های گرد طراحی شده اند. کابل های کلافی بیشتر برای مواردی که نیاز به پیچیدن کابل روی قرقره نباشد مناسب هستند.

از نظر مقاومت این کابل ها در برابر ساییدگی و اصطکاک کمتر است. از لحاظ تنش های مکانیکی هم استفاده از کابل های کلافی برای انجام حرکت هایی که به چندین محور برای برق رسانی نیاز است مناسب نیست.

عایق پی وی سی

بعضی از کابل های تخت را به صورت کیسه ای می توان روکش نمود که اینکار باعث توزیع یکنواخت بار و زیاد شدن طول عمر این کابل ها می شود. معمولا در کابل افشان گرد بیشتر از مواد PVC برای عایق روکش استفاده می شود اما کابل های کلافی بیشتر با سیلیکون عایق می شوند و برای محافظت در برابر گرمای زیاد مناسبند.

از لحاظ ساختار ظاهری هم با توجه به اینکه کابل های گرد حدودا به دو برابر فضای مورد نیاز برای کابل تخت احتیاج دارند، برای اکثر تابلوها و ورودی دستگاه ها مناسبند.

همچنین کابل کلافی به دلیل داشتن مساحت سطح بیشتر، ظرفیت بالاتری هم دارند و تاخیر زمانی بین سیگنال ها (اثر سوئیچینگ) در کابل های تخت بسیار کمتر از کابل های گرد است.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک وsbargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...