کابل AWG چیست؟ (بخش 1)

مقدمه

AWG در واقع مخفف عبارت American Wire Gauge (گیج) می باشد که یک سیستم استاندارد بین المللی و آمریکایی است .

کابل awg

کابل AWG چیست؟

AWG یا همان واحد آمریکایی اندازه گیری سیم یک سیستم استاندارد می باشد که بر مبنای آن، کابل AWG و سیم های مختلفی می توانند تولید شوند. در واقع این کابل ها و سیم ها AWG با توجه به استاندارد AWG، ویژگی های مختلفی را دارند که می توان با توجه به شماره آنها، به مقایسه سریعتر بین سیم های AWG پرداخت.

کابل AWG چیست؟

همانطور که می دانید، کابل ها و سیم ها مجموعه ای هستند که می توانند به صورت سیم های مفتولی یا افشان باشند. AWG در واقع مخفف عبارت American Wire Gauge می باشد که برای اندازه ضخامت کابل ها یک واحد به شمار می آید.

در واقع AWG یک سیستم استاندارد بین المللی و آمریکایی است که برای کابل ها سیم ها از سال ۱۸۵۷میلادی و برای اولین بار در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین می توان گفت که AWG قطر و ضخامت کابل ها نیز می باشند. با این حال مقیاس اندازه گیری AWG اغلب برای انتقال اطلاعات و داده ها و اندازه گیری میزان انتقال آنها به کار می رود.

به طور کلی هر چقدر مقدار AWG بزرگتر باشد، ضخامت سیم کمتر است. همچنین به طور مثال AWG با مقدار N برای انتقال دیتا تا X متر را به راحتی انجام می دهد و یا کابلی با AWG که مقدار آن N-1 است، انتقال دهنده خوبی برای اطلاعات تا X-1 متر می باشد. در تصویر زیر می توانید جدولی را مشاهده کنید که مجموعه ای از اندازه های AWG همراه با تبدیل آنها برای کابل AWG نشان داده شده است.

کابل AWG

سیم و کابل AWG در واقع سیم ها و کابل هایی هستند که متناسب با این استاندارد های بین المللی آمریکایی مطابقت دارند. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، کابل های AWG متناسب با مقیاس ها و اندازه های این سیستم سنجشی، ویژگی های مختلفی دارند. در واقع کابل AWG با شماره کوچکتر به معنای داشتن قطر بیشتر در کابل AWG است و بالعکس. برای صحت این ویژگی می توانید دو کابل cat.6 را که شماره های AWG آنها فرق دارند را مقایسه کنید.

از نکاتی که در مورد کابل AWG باید بدان اشاره کرد این که بهتر است برای سیم های برق از اعداد کابل AWG با اعداد کمتر (ضخامت بیشتر) و برای سیم ها و کابل هایی که حامل سیگنال می باشند، اعداد بزرگتری را انتخاب نمود. معمولا برای ساخت هریک از ۸ رشته سیم در کابل هایAWG شبکه از سیم های مسی با اندازه های AWG23-24 استفاده می شود.

از موضوعاتی که در مورد کابل ها و سیم های AWG می توان گفت، اینکه بر اساس استاندارد AWG، مقاومت الکتریکی در یک سیم آلومینیومی با سیم مسی ای که مقدار AWG آن دو شماره کوچکتر از سیم آلومینیومی است، از نظر مقاومت الکتریکی تقریبا با هم برابر هستند. کابل های AWG معمولا از اندازه های بیشتر از ۰۰۰۰ تا ۴۰ مطابق درجه بندی استاندارد AWG می توانند ساخته شوند. به طور کلی ما می توانیم در سیم ها و کابل های AWG با مشاهده و مقایسه ی مقادیر، پی به میزان ضخامت یا همان قطر سیم، مقاومت سیم و خاصیت رسانایی آن پی ببریم.

همانطور که اشاره کردیم می توان گفت:

  • عدد AWG با ضخامت کابل AWG رابطه ی عکس دارد.
  • عدد AWG با مقاومت رابطه مستقیم دارد.
  • عدد AWG با خاصیت رسانایی رابطه عکس دارد.
جدول کابل awg

کابل AWG چیست؟

استاندارد AWG مخفف عبارت American Wire Gauge است.این استاندارد در مورد تمام کابل ها از جمله کابل شبکه استفاده می شود. AWG یک سیستم استاندارد است که خصوصیات یک سیم رسانا را بیان می کند.

این استاندارد که با نام Brown & Sharpe wire gauge نیز شناخته می شود ، از سال ۱۸۵۷ درآمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گرفته است. تمامی کابل ها از یکی از دو نوع سیم مفتولی (نیمه افشان) و یا افشان ساخته می شوند.

استاندارد AWG در مورد سیمهای مفتولی:

این واحد برای سیمهایی که به شکل مفتول گرد و از جنسی به غیر از آهن هستند به کار میرود ، مثل کابل شبکه که زوجهای به هم تابیده شده در آن از نوع مفتولی و از جنس مس هستند.

مانند سایر استانداردهای غیر متریک ، هر چه عدد استاندارد AWG بزرگتر باشد قطر سیم کمتر می شود.

به طور مثال یک سیم که AWG آن ۲۴ هست نازکتر از سیمی با ۲۳AWG است.

هر چه قطر سیم بیشتر باشد مقاومت آن کمتر و خاصیت رسانایی آن بیشتر می شود.

در استاندارد AWG اندازه ها از ۴صفر (۰۰۰۰) شروع می شوند و تا ۴۰ ادامه دارد و به این ترتیب این استاندارد شامل ۴۴ اندازه است.

مقدار AWG نشان دهنده میزان مقاومت الکتریکی سیم ، قطر آن و سایر مشخصات فیزیکی سیم است.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و sbargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...