کابل آرموردار و تفاوت آن با بدون آرمور

کابل آرموردار : چرا باید کابل‌های آرموردار را به جای کابل‌های بدون آرمور انتخاب کنیم؟چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟ در ادامه پاسخ این سوالات را خواهید یافت.

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟

با گسترش سریع ارتباطات نوری، استفاده از کابل‌های فیبر نوری در محیط‌های مختلف بیشتر شده است. حال اگر این کابل‌ها در محیط‌های خشن قرارگیرند چه اتفاقی می‌افتد؟ این موضوع بسیار اهمیت دارد تا اطمینان حاصل شود عملکرد کابل‌ها در هنگام انتقال داده قابل اطمینان است. در این شرایط کابل‌های آرموردار می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

کابل‌های آرموردار همان طور که از نام آن ها مشخص است، در برابر آسیب‌های مکانیکی محافظت می‌شوند، در حالی که یک کابل بدون آرمور بدون محافظ است. چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟ و چرا ما باید کابل‌های آرموردار را به جای کابل‌های بدون آرمور انتخاب کنیم؟ در ادامه پاسخ این سوالات را خواهید یافت.

مروری بر کابل‌های آرموردار (Armoured Cable)

کابل های آرمور دار دارای یک لایه محاظ اضافی برای جلوگیری از قطع یا ساییده شدن هستند. لایه آرمور در کابل های کواکس مانند یک پوشش فویل است که این لایه به صورت شیاردار می باشد و از فلزهای نازک به هم تنیده شده تشکیل شده است و امکان انعطاف پذیری را فراهم می‌کند. همچنین در داخل و خارج آن پوشش، یک لایه ضد آب به کار رفته است که از نفوذ آب و ایجاد اختلال جلوگیری می کند.

ساختار داخلی کابل ۴ هسته‌ای شامل لایه های زیادی برای محافظت از کابل در برابر آسیب هستند. ژاکت بیرونی دارای خاصیت ضدجوندگی و محافط در برابر سایش و پیچش می باشد که معمولاً از پلاستیک ساخته شده است. مواد آرمور عمدتاً از فویل کولار (Kevlar: یک فیبر مصنوعی که دارای استحکام کششی بالایی است)، فولاد و آلومینوم ساخته می شوند و هدف آن ها محافظت از کابل آرموردار به هنگام نصب و راه اندازی است.

تفاوت بین کابل‌های آرمور دار (Armoured Cable) و بدون آرمور (Unarmoured Cable)

ساختار
بسیاری از مردم ممکن است تصور کنند کابل آرموردار فقط دارای حفاظ فلزی است. اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم باید بگوییم لازم نیست مواد آرمور حتماً فلز باشند بلکه می‌توانند الیاف فیبر، الیاف شیشه، پلی اتیلن و … باشند.

تنها چیزی که باعث می شود کابل آرمور دار و بدون آرمور متفاوت باشند این است که کابل آرمور دار دارای یک لایه محافظ خارجی اضافی برای کابل فیبر نوری است. کابل آرمور دار معمولاً گران تر از کابل بدون آرمور است در حالیکه کابل های آرمور دار با زره فولاد و آلومینوم ارزان تر از کابل های آرمور دار با زره با کولار (kevlar) است که معمولاً برای موارد خاص استفاده می شود.

کاربرد

کابل‌های آرموردار در مکان هایی که در معرض آسیب‌های مکانیکی قرار دارند، مانند خارج از دیوارها، به عنوان جایگزینی برای کانال نصب می‌شوند. کابل آرموردار معمولاً دارای یک نوار فلزی است تا اطمینان حاصل شود که پیوستگی الکتریکی ایمن با زمین ایجاد شده است.

به طور معمول در مکان‌هایی که جزء مناطق خطرناک مثلا در محیط های گرد و غبار زیاد، روغن، رطوبت و یا حتی آسیب جوندگان وجود دارد نصب می شود.

در توزیع HT & LT، کابل ۴ هسته‌ای ترجیح داده می‌شود. در داخل دیوارها و در دیگر مکان های محافظت شده، به جای آن می توان کابل‌های برق ارزان تر را نصب کرد. کابل بدون آرمور عمدتاً برای سیستم های کنترل استفاده می شود.

چرا باید از کابل‌های آرموردار به جای کابل‌های بدون آرمور استفاده کنیم؟

چند دلیل برای استفاده از کابل های آرموردار وجود دارد. بزرگترین دلیل مقاومت و استحکام آنها است و به همین دلیل این کابل ها در دهه های گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت زیرا در آن زمان کابل ها مستقیماً زیر خاک مدفون می شدند و از کانال ها یا داکت ها استفاده نمی شد.

حتی در صورت حاری کانال های مخصوص همچنان خطر جوندگان وجود دارد که باعث ایجاد اختلال در عملکرد کابل ها می شود. بنابراین استفاده از کابل های آرمور دار برای حفاظت در برابر جوندگان و در مواردی که مستقیماً در زیر خاک دفن می شوند ضروری است.

نتیجه گیری

کابل آرموردار می تواند به عنوان یک کابل تقویت شده که سخت تر و قوی تر از کابل های فیبر نوری استاندارد هستند مورد توجه قرار گیرد. با حفاظت بی نظیر این کابل‌ها در برابر آسیب فیزیکی بدون فدا کردن انعطاف پذیری و بهره‌وری در شبکه های فیبر، کابل آرموردار ۴ هسته‌ای یک انتخاب مطمئن برای هر شبکه فیبر نوری در محیط های پرخطر می باشد.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و sbargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...