معرفی انواع سیم و کابل برق مورد استفاده در منازل

معرفی انواع سیم و کابل : امروزه بیش از هر زمانی در خانه‌های ما سیم و کابل ‌ وجود دارد بنابراین شناخت بهتر سیم و کابل امری ضروری می‌باشد.

نکاتی در خصوص ایمنی کار با سیم و کابل

کار با برق و جریان الکتریسیته بسیار خطرناک است بنابراین در هنگام کار با سیم و کابل باید ایمنی از حوادث احتمالی در صدر توجه‌تان قرار بگیرد از این رو بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

همیشه توصیه‌های شرکت سازنده وسایل برقی را رعایت کنید. هرگز از سیم و کابل رابط خانگی در بیرون از خانه استفاده نکنید. سیم و کابل رابطی که دچار زدگی یا پارگی شدند را بلافاصله تعمیر کنید. در صورت آسیب دوشاخه یا پریز سیم و کابل آن‌ها را تعمیر نکرده بلکه بلافاصله اقدام به تعویض آن‌ها کنید.

طول سیم و کابل

همیشه قبل از اتصال یک سیم و کابل سیار به پریز برق دقت داشته باشید که طول سیم و کابل سیار با مقدار جریان الکتریسیته مورد نیاز برای انتقال مطابقت داشته باشد. کابل برق دستگاه‌ها باید به راحتی و بدون هیچ کششی، از پریز تا آن دستگاه کشیده شده باشد. در صورت کوتاه بودن از یک کابل رابط کوچک استفاده کنید.

همیشه برای اتصال دستگاه‌ها و وسایل برقی به جریان الکتریسیته، از سیم‌هایی استفاده کنید که دارای استانداردهای بین المللی باشند. از استفاده سیم و کابل بدون ضمانت و استاندارد معتبر به‌طور جدی خودداری کنید.

سیم و کابل برق و اتصالات را از دسترس کودکان و اماکن پر رفت آمد که امکان لگدمال شدن و درگیری سیم و کابل با پای افراد وجود دارد دور نگه دارید. اگر چه احتمال برق گرفتگی در اثر لگدمال شدن سیم و کابل وجود ندارد اما ممکن است باعث خراب شدن پریز یا دو شاخه شود که خود می‌تواند منجر به ایجاد خطر شود. هیچ‌گاه سعی به پوشش سیم و کابل با موکت نکنید و یا این‌که مواظب باشید هیچ وقت لوازم خانگی شما روی سیم و کابل قرار نگیرند.

سیم‌

سیم و کابل از لحاظ عملی متفاوت هستند. کابل‌ها از ۲ یا چند سیم مستقل تشکیل می‌شوند که در یک غلاف قرار گرفته‌اند. سیم‌ها در ضخامت‌های متفاوتی از شماره ۰۰۰۰ تا ۴۰ وجود دارند که شماره ۱۰ تا ۲۰ آنها متداول‌تر از دیگر سیم‌ها هستند و در منازل از آن‌ها بهره گرفته می‌شود.

بیشتر شدن ضخامت سیم‌ها توانایی انتقال جریان‌ها را در آن‌ها بالاتر می‌برد بنابراین سیم‌های ضخیم‌تر قادر خواهند بود جریان‌های بالاتری را از خود عبور دهند. جنس اکثر سیم‌ها از مس یا مس قلع اندود شده هستند.

چرا‌که این مواد مقاومت کم‌تری در مقابل جریان الکتریسیته از خود نشان می‌دهند. سیم و کابل اتصال به زمین نیز سیم‌های با مقاومت کم هستند که در لوازم خانگی تعبیه می‌شوند تا با برقراری یک مدار کوتاه به زمین از برق گرفتگی افراد جلوگیری کنند.

همان‌طور که گفته شد کابل به مجموعه‌ای از دو یا چند سیم گفته می‌شود که در یک غلاف عایق قرار می‌گیرند. بیشتر کابل‌ها از یک سیم فاز و یک سیم خنثی برای برگشت‌ جریان و یک سیم اتصال به زمین تشکیل می‌شوند.
نام‌گذاری کابل‌ها بر اساس تعداد سیم‌ها و ضخامت‌شان است. در نام‌گذاری کابل‌ها از یک حرف و یک اعشار در کنار این حرف و دو عدد استفاده می‌شود.
حروف قرار گرفته در نام کابل بیانگر نوع عایق آن است و عدد کنار خط اعشار تعداد سیم‌های کابل و عدد بعدی بیانگر قطر و ضخامت سیم و کابل می‌باشد.
به‌طور مثال G/3-12 کابلی است که از سه سیم با قطر ۱۲ میلی‌متر و یک عایقی که می‌تواند در زیر زمین از آن استفاده شود، تشکیل شده است. این کابل قادر خواهد بود جریانی تا ۲۰ آمپر را از خود عبور دهد.

انواع متداول و مختلفی از کابل‌ وجود دارد

کابل دو سیم:

این کابل‌ها که به‌طور عمده از دو سیم سیاه و سفید تشکیل می‌شوند. در این کابل‌ها مشکی سیم انتقال جریان و سفید سیم خنثی است. در هنگام استفاده از این کابل‌ها باید دقت شود به هیچ عنوان از سیم سفید به عنوان سیم انتقال جریان استفاده نشود.

کابل سه سیم:

در این‌گونه از کابل‌ها یک سیم قرمز به سیم سیاه و سفید اضافه شده است. سیم قرمز و سیاه هر دو می‌توانند به عنوان سیم انتقال دهنده جریان باشند و سیم سفید همواره باید به عنوان سیم خنثی و نول مورد استفاده قرار گیرد.

کابل ترموستاتیک:

کابل‌های ترموستاتیک کابل‌هایی با توانایی انتقال ولتاژ کم هستند که برای انتقال جریان‌های پایین، زنگ‌های هشدار و سیم‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متداول‌ترین این کابل‌ها، کابل‌های ترموستاتیک افشان، بافته شده و کابل‌های روکش پلاستیکی هستند. همه این گروه از کابل‌ها ترموستاتیک از سیم‌های مسی عایق پلاستیکی تهیه شده‌اند.

کابل‌های ترموستاتیک بافته شده درجاهایی مانند زنگ در، دزدگیر و تلفن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی‌که کابل‌های ترموستاتیک افشان برای کنترل‌های ترموستاتیک و یا مدارهای کنترل الکتریکی و یا سایر مدارهایی که با ولتاژ پایین کار می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل‌های روکش پلاستیکی نیز در شرایطی مشابه با کابل‌های افشان و ولتاژهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این از کابل‌های ترموستاتیک در مدارهای تشخیص حریق در منازل نیز استفاده می‌شود.

سیم و کابل‌ تلویزیون

سیم و کابل تلویزیون برای اتصال تلویزیون به آنتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن کابل آنتن نیز می‌گویند. یک کابل آنتن مناسب برای دریافت امواج uhf و vhf حدود ۳۰۰ اهم مقاومت دارد.

مقاومت و هدررفت جریان در این سیم و کابل بسیار اندک است. به‌منظور جلوگیری از آسیب رعد و برق به کابل آنتن، بهتر است یک گیرنده رعد و برق در کنار آنتن تلویزیون نصب شود. این گیرنده‌ها با اتصالات و سیم و کابل مناسب، جریان رعد و برق را به سمت زمین هدایت می‌کنند.

سیم شبکه در منازل

شبکه منازل متشکل از تلویزیون، ماهواره، رادیو و اینترنت است که به هم متصل شده‌اند. قلب این شبکه به سیستم مرکزی معروف بوده که در اکثر مواقع به یک کامپیوتر وصل شده است.
بیشتر سیم و کابل شبکه در منازل از سیم و کابل کواکسیال، کت ۳ و کت ۵ هستند. سیم و کابل کواکسیال برای اتصالات تلویزیون، ویدئو، ماهواره و سیم و کابل کت ۳ برای تلفن و هم‌چنین سیم و کابل کت ۵ برای تلفن، فکس و سیستم‌های کامپیوتری کاربرد دارند.
البته کابل‌هایی وجود دارند که تمام این کارها را با هم‌دیگر ادغام کرده و می‌توان از آن‌ها برای منظورهای گوناگونی استفاده کرد.برای اتصال این سیم و کابل از فیش استفاده می‌شود. فیش‌ها قادر‌‌‌ند سیم‌های تلفن، ویدئو، تلویزیون، کامپیوتر و ماهواره را به هم متصل کنند. برخی از این فیش‌ها برای نصب نیاز به ابزاری خاص دارند.

سیم و کابل انتقال سیار

سیم و کابل انتقال جریان الکتریسیته در خانه‌ها به طور متداول از دو رنگ قهوه‌ای و سفید تشکیل شده‌اند که از ۱۸۰ تا ۴۰۰ سانتی‌متر طول دارند و برای انتقال جریان‌های الکتریکی به وسایل برقی مورد استفاده قرار می گیرند.
سیم و کابل سیار بیرون از خانه به‌طور عمده سیم‌های ۳×۱۲ و ۳×۱۴ و ۳×۱۶ هستند. این سیم و کابل ممکن است تا حدود ۲۵ متر هم طول داشته باشند. برای انتقال جریان‌های بالا از سیم و کابل بسیار قوی باید استفاده کرد که به‌طور متداول این سیم و کابل به رنگ صورتی هستند.

سیم و کابل انتقال برق در لوازم خانگی

این سیم و کابل بر روی دستگاه‌های برقی نصب‌ شده‌اند و جریان الکتریکی را به آن‌ها می‌رسانند. تفاوت اینسیم و کابل به اتصال سر آن‌ها است. این اتصالات ممکن است از مدل‌های متفاوتی باشند.
برخی مجهز به دوشاخه و برخی دیگر مجهز به سه شاخه هستند. اکثر لوازم خانگی دارای این نوع کابل هستند تا جریان الکتریسیته را به آن‌ها برسانند. سیم و کابل انتقال جریان الکتریسیته برای دستگاه‌های الکتریکی با ظرفیت حدود ۳۰ تا ۵۰ آمپر نیز به‌طور عمده شامل اتصال L شکل هستند.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و simandcable.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...