انواع سیم در سیم کشی ساختمان را بهتر بشناسیم

انواع سیم در سیم کشی

هر سیم الکتریکی از یک فاز و یک نول تشکیل شده است. سیم‌های تک رشته در سیم‌کشی توکار مورد استفاده قرار می‌گیرند و سیم‌های دو رشته‎ای در سیم‌کشی روکار استفاده می‌شوند:

سیم‌های افشان هم که معمولاً برای سیم‌کشی توکار مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چند رشته سیم به هم تابیده هستند که با عایق‌هایی از جنس PVC پوشیده شده و تا ۷۵۰ ولت را پشتیبانی می‌کنند.

سیم‌های مفتولی دارای یک رشته سیم هادی بوده و به دلیل انعطافی که دارند، قابلیت فرم گیری دارند. این نوع سیم‌ها را در تابلوهای برق و سیستم‌های برق فشار قوی به کار می‌برند.

سیم‌های نیمه افشان ویژگی‌هایی مابین سیم افشان و مفتولی را دارند. میزان تابیدگی این سیم‌ها نسبت به نوع افشان کمتر، اما در مقابل، انعطاف‌پذیری بالاتری دارند.

برای سیم تلفن، از سیم دو زوج فویل دار استفاده می‌شود تا احتمال نویز گرفتگی خطوط تلفن کمتر شود.

در برق کشی ساختمان از چه سیم های استفاده کنیم؟

ضوابط و مقررات ساختمانی تمام این ها مشخص کرده است. یک برقکار ساختمان باید بداند که در هر قسمت از ساختمان از چه سیمی و با چه شماره ای استفاد می شود.

انواع سیم

– برای روشنایی ها، شامل لامپ ها ،لوسترها ،هالوژن ها و … از سیم شماره ۱٫۵ استفاده کنید و بهتر است رنگ سیم های ارتباطی و برگشتی با هم تفاوت داشته باشد تا موقع نصب کلیدها، سیم ها را راحت تر تشخیص دهید. مثلاً سیم های ارتباطی را قرمز و آبی و برگشتی ها را قهوه ای و آبی رد کنید.

– برای تمام پریز های برق، چه در آشپزخانه باشد، چه در اتاق خواب ها و حال، از سیم شماره ۲٫۵ استفاده کنید.

– برای سیم تلفن، بهتر است از سیم چهار رشته یا همان دو زوج استفاده کنید. چون شاید صاحب خانه بعداً بخواهد برای منزلش دو تا خط تلفن داشته باشد. سیم تلفن را از نوع فویل دار انتخاب کنید تا احتمال نویز گرفتگی خطوط تلفن کمتر شود.

– برای سیم آیفون از سیم ۸ رشته (۴ زوج) به شماره ۰/۶ استفاده کنید.

– سیم آنتن باید کابل کواسیال ۷۵ اهم باشد.

– برای کابل اصلی که برق را از کنتور به جعبه فیوز می برد، باید از کابل سه رشته شماره ۶ استفاده کنید.

– برای اعلان حریق ها در تمام قسمت ها سیم شماره ۱٫۵ استفاده کنید.

– سیمی که برای کولر آبی به پشت بام می رود باید از نوع کابل چهار رشته مفتولی باشد. و اگر در ساختمان چاه ارت اجرا شده است باید از کابل پنج رشته مفتولی استفاده کنید.

چون یک رشته سیم اضافی برای ارت نیاز است که به بدنه کولر آبی وصل می شود.

– سیم مورد استفاده از کلید کولر آبی تا جعبه فیوز بهتر است شماره ۲٫۵ باشد، ولی سیم شماره ۱٫۵ هم برای کولر های آبی جوابگو است.

– برای کولر گازی هم بهتر است از سیم شماره ۴ استفاده کنید. چون کولرهای گازی جریان زیادی می کشند، و البته سیم برقی که برای کولر گازی استفاده می کنید نباید تکه تکه و چسب خورده باشد. زیرا در محل چسب خوردگی ، سیم برق دچار گرمای شدیدی می شود که این می تواند خطر آفرین باشد.

منبع : address.ir و barghnews.com و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...